Direct naar hoofdinhoud

WordPress in het dagelijks gebruik

WordPress is een content management systeem. Daarmee beheert u de teksten en afbeeldingen van een website. Dat werkt niet veel anders dan het beheren van teksten en foto’s op een pc.

Na het inloggen via een knop onderaan de site belandt u op het ‘dashboard’, het bureaublad van WordPress. Daar ziet u een beknopte handleiding, de bezoekstatistieken en meer algemene informatie over de staat van de site. Links staat het menu. De inhoud van het menu hangt af van het soort gebruiker. Beheerders hebben meer mogelijkheden dan redacteuren en auteurs.

Het WordPress Dashboard

De illustratie toont het menu voor redacteuren, die het recht hebben nieuwe webpagina’s te publiceren en bestaande te bewerken. Auteurs mogen pagina’s klaarzetten, maar niet publiceren en alleen hun eigen pagina’s bewerken. Het aanmaken van een pagina werkt niet veel anders dan in een gewone tekstverwerker.

Nieuw bericht toevoegen in WordPress

De knop ‘media toevoegen’ opent een venster om afbeeldingen te uploaden en in het bericht in te voegen. Het invulveld ‘Uitgelichte afbeelding’ is bedoeld om de belangrijkste afbeelding bij het bericht te uploaden. Door dit speciaal aan te geven weten andere sites, zoals Facebook en Twitter, welke afbeelding ze bij de pagina moeten tonen.

Rechts staan invulvakken voor categorieën en tags. Categorieën zijn bedoeld om de berichten een hiërarchische indeling te geven. Een krant, bijvoorbeeld, zal berichten indelen in categorieën als ‘binnenland’, ‘buitenland’ en ‘sport’. ‘Binnenland’ kan vervolgens weer onderverdeeld zijn in ‘politiek’ en ‘economie’. Tags zijn trefwoorden die de tekst verder karakteriseren, zoals ‘noodweer’ of ‘heldendaad’. Categorieën en tags zijn bedoeld om de inhoud van de site overzichtelijk te houden, zowel voor de redacteuren als voor de bezoekers.

Tot slot staat rechtsboven de knop ‘publiceren’. Het bericht komt dan op de plek op de site terecht die in het ontwerp voorzien is, doorgaans afhankelijk van de categorie. Als er bijvoorbeeld een pagina ‘nieuws’ is, dan komen berichten in de categorie ‘nieuws’ automatisch daar terecht. Desgewenst wordt het bericht ook automatisch op sociale media geplaatst.

Dat is het

Natuurlijk valt er veel meer te zeggen, bijvoorbeeld dat ingelogde gebruikers op de site een ‘bewerk’-ikoontje zien, zodat ze een pagina direct kunnen aanpassen als er iets gecorrigeerd moet worden. Het valt ook nog veel ingewikkelder te maken dan dit. Maar dat hoeft niet.

Iedereen die weet hoe je een mailtje verstuurt, kan ook een website bijhouden.